Eerste geslaagden Pool Skills examens (video’s)

De badeend mist nog, maar verder lijkt het zwembad tegenwoordig op een bubbelbad. Er wordt al een jaar geoefend met allerlei duikvaardigheden en vooral de jeugd is hier hard mee aan de slag. Bekijk de video’s met resultaten!

Oefenen is leuk, en het is nog leuker als je naar een doel kan toewerken. Een echt examen. Afgelopen weken zijn de eerste serie examens afgenomen; de Pool Skills 1. En de eerste duikers zijn geslaagd! (Kim, Guusje, Thijmen, Chris en Kevin bijna). Alle oefeningen worden opgenomen op video, en alle geslaagde oefeningen worden gepubliceerd. We zijn inmiddels al druk bezig met de volgende serie (Pool Skills 2) en een deel is nog hard aan het werk om de finesse van Pool skills 1 onder de knie te krijgen. 

De beschrijvingen van een deel van de zwembadoefeningen staan op de website.

De examens bouwen langzaam op en geven zo veel meer structuur aan de eerder gepubliceerde oefeningen. Hiermee kan je laten zien dat je het echt kan.

Wat is Pool Skills 1

Pool skills 1 heeft “platform” als leidmotief. Horizontaal stil hangen, draaien, achteruit en vooruit. Allemaal vaardigheden waarop later kan worden verder gebouwd met andere oefeningen. Het lijkt makkelijk, maar kijk naar de video’s. Je mag je handen niet gebruiken, je moet de frogkick gebruiken zonder knikkers de laten bewegen, en stil hangen is echt stil hangen. Het hoeft nog niet “DIR Style Advanced Cave XVII”. Het is de eerste van een lange serie. Er mag dus best nog wat wiebel bij. De ingangseisen voor de Pool skills zijn 1*. De meeste deelnemers hebben slechts enkele buitenduiken. Maar als je denkt dat het makkelijk is…probeer het zelf eens. Zie hier een greep uit de examens:

  • Video achteruit zwemmen met Thijmen (26 sec)

  • Video stil hangen met Kim (50 sec)

  • Video draaien/ helicopter turn met Chris (17 sec)

  • Video frogkick vooruit met Kim

En dan, om te laten zien dat je het echt kan en rustig blijft een aantal gecombineerde oefeningen: klippen, masker zwemmend en zwemmend zonder vinnen.

  • Video klippen met Guusje (1 minuut)

  • Video masker af en op, zwemmend, met Thijmen

  • Video zwemmen zonder vinnen (20 sec)

Eigenlijk is de basis (en het moeilijkste), horizontaal stil hangen. Alleen als je dat goed kan, kan je pas achteruit zwemmen, draaien, iets anders doen en rustig zonder vinnen zwemmen.

Pool Skills 2

Na de eerste serie volgt de tweede serie. Hier is nog geen examen in gedaan en er zijn ook geen video’s van. De demo video’s zijn in de maak. De exameneisen staan hieronder. Je ziet dat de oefeningen zwaarder zijn. Leidmotief hier is “Rustig ademhalen”. Je kan deze oefeningen alleen doen als je zonder stress en comfortabel in het water ligt.

Stil hangen masker op en af.

Zet je masker op en af terwijl je stil hangt. Je mag geen hoogte verliezen, moet op dezelfde plaats blijven, een rustig beeld geven en slechts heel licht met vinnen corrigeren.  Je mag de bodem niet aanraken.

Tip: je ademhaling is heel belangrijk. Je kan dit alleen als je getrimd bent in uitgeademde positie.

Stil hangend Buddy Breathen, voor drie minuten.

3 minuten buddy breathen (met z’n tweeën aan een automaat) terwijl je horizontaal stil hangt.  Je moet op dezelfde plaats blijven, een rustig beeld geven en slechts heel licht met vinnen corrigeren. Je mag de bodem niet aanraken.

Tip: als je je lucht vasthoudt, drijf je omhoog, als je niet goed getrimd bent ga je omlaag.

Omgekeerd vinwippen

Blaas volledig uit, hou zo vast en vul je vest tot je zweeft hebt. Zwem nu minimaal twee rondjes zonder hoogte verlies. Je kan alleen in ademen en daarna volledig uitademen en dan in uitgeademde stand een paar seconden vast houden terwijl je zwemt.

Tip: als je dit goed doet, is je rug hol. Je moet het gevoel hebben dat je hangt in  je vest (je vest/fles is lichter en trekt aan je).

Vest aan uit zwemmend   

Trek je vest uit terwijl je rustig zwemt, plaats je vest voor en zwem een baan, onder je en zwem een baan  en trek het vest weer aan zwemmend. Eindig in dezelfde positie als je begon.

Tip: deze oefening lukt je niet als je lucht vasthoudt. Dan is je set te zwaar en ben jij te licht. Oefen eerst “omgekeerd vinwippen”

No fin backward

Zwem achterwaarts een baan zonder vinnen

Tip: super makkelijk, als je horizontaal kan liggen. Anders is het niet uit te voeren.

Three Dolphin Circles

Blaas drie mooie cirkels achter elkaar. 

Maar wat heeft dit dat met Pool Skills te maken?? Nou, rustig ademhalen. Je kan dit als je hier rustig kan uitademen. En wat nou als je een dolfijn tegen komt? Dan moet je toch minimaal in staat zijn een dolfijn cirkel te maken!

Zenuwspiraal

Zwem door drie achtereenvolgende hoepels met knikkers daartussen op de bodem zonder de hoepels aan te raken of de klikkers te laten bewegen.

Tip: zorg dat je 100% getrimd bent, horizontaal licht, al je spulletjes goed strak om je heen hebt en je de oefening heel langzaam uitvoert.

Pasjes?

En natuurlijk komen er ook pasjes! Wat is een duikopleiding immers zonder een pasje. Denk je dat je de vaardigheden van Poolskills 1 of 2 al onder de knie hebt, schiet me dan even aan voor een examen!

En als je slaagt: pasje!

Olivier

*De auteur, Olivier van der Post, is als psycholoog (cognitieve en experimentele psychologie) afgestudeerd aan de Universiteit Leiden en tevens CMAS, SDI en TDI duikinstructeur.

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Nederland-licentie.