Vaardigheidsoefening 5: Automatiseren Frog Kick met vinnen

Vaardigheidsoefening 5: automatiseren Frog Kick met vinnen en verzwaren en verbinden van Buoyancy (trim).

5A. Doe nu je vinnen aan en ga naar “Basispositie trim” (op 3 meter). Je benen zijn nu gebogen. Trek je benen nog iets verder in en spreid en probeer daarbij je vinnen zo horizontaal mogelijk te houden zodat ze door het water snijden. Sluit nu je benen, draai tegelijk je knieën licht naar buiten en strek je voeten. Bij de sluitende beweging is het de bedoeling dat je water met de onderkant van je vinnen naar achter duwt. Je maakt met je vinnen een “klappende” beweging. Als je de beweging goed uitvoert, duw je het water naar achter en mogelijk zelfs een beetje schuin omhoog. Het tweede deel van de beweging is net zo belangrijk. Trek niet gelijk je vinnen in voor de volgende slag. Glij eerst een paar seconden uit. Hoe vlakker je in het water ligt en hoe gestroomlijnder je jezelf kan maken, hoe langer je kan glijden.

5B. Voer de oefening langzaam en gecontroleerd uit. Glij maximaal uit voordat je een volgende slag maakt. Zwem minimaal 10 (!) rondjes. Corrigeer jezelf elke slag. Je mag niet in onbalans raken, je buoyancy verliezen, je mag geen kramp krijgen of gevoel krijgen dat je iets krampachtig of geforceerd doet, je mag niet vermoeid raken. Mocht het niet lukken, doe dan je vinnen uit en herhaal oefening 4A.

5C. Combineer je slag met je ademhaling. Adem in als je je benen intrekt en adem uit bij je slag. Je glijfase is op 30% van je longvolume en dus als je 100% ben getrimd.

  • De frog kick is een vintechniek die geen stof doet opwaaien. Bedacht voor gebruik tijdens grotduiken en wrakduiken. In grotten en wrakken ligt hyperfijn sediment. Op de heenweg heb je hier geen last van maar je moet bij grotduiken ook dezelfde weg terug. De frog kick is net zo moeilijk of makkelijk als een goede snorkelvinsslag. De frog kick heeft een aantal voordelen:
    Je hebt meer voorwaartse stuwing met minder moeite omdat je met je vinnen het water direct naar achteren stuwt – en niet zoals met de snorkelvintechniek naar onder en naar boven.
  • Je hebt meer balans. Met snorkelvintechniek schommel je constant.
  • Het is minder belastend voor benen, knieën en enkels. Je hebt minder vaak kramp en je kan het veel langer volhouden door de rust momenten tijdens het glijden, intrekken en spreiden van je benen.
  • De waterwerveling die je met je vinnen maakt gaat naar achteren en schuin naar boven. Sediment op de bodem blijft hierdoor liggen.
  • Na het sluiten volgt “glijden”. Als je gestroomlijnd in het water ligt, zal je verbaasd zijn hoeveel meters je kan maken alleen glijdend.

               

Creative Commons-Licentie

Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Nederland-licentie.