De buddycheck en zijn ezelsbruggetjes

Buddycheck

Tijdens een recente live-a-board in Egypte heb ik middels een buddycheck kunnen voorkomen dat ik met dichtgedraaide fles te water ging. Het personeel had namelijk tijdens de begeleiding van het aandoen van mijn duikset de openstaande kraan ondertussen dicht gedraaid. Ik had al zo een vermoeden dat dit gebeurde, maar toch handig dat je dan nog de pre-dive check met je buddy doet.
Ook heb ik dit jaar duikers onder water gezien die paniekerig raakte tijdens de afdaling met een niet aangesloten inflator-slang. En ook een niet aangesloten droogpak-slang zorgde onder water voor een vertraging van de duik, maar had in meer uitdagende omstandigheden ernstige gevolgen kunnen hebben.

ezelsbruggetjes

Het maakt niet uit bij welke scuba duikorganisatie jij je duikbrevet hebt gehaald. Overal is er gehamerd op het doen van een pre-dive check die je samen met je buddy doet. Bij een volledige check zal je namelijk de momenten dat je tijdens de duik verrast gaat worden door panieksituaties minimaliseren. Bij alle duikorganisaties zijn ezelsbruggetjes bedacht die de buddycheck ondersteunen. Ondanks de verschillende ezelsbruggetjes komen ze grotendeels op het zelfde neer. Of je nu “Vlugge Leerlingen Schieten lekker op”, “BWRAF” of “KILO” gebruikt…… het gaat uiteindelijk om het resultaat dat je compleet, gerust en veilig te water kan gaan.

ABCDE

Onze vereniging LOV Calypso is geen NOB-vereniging meer zijn, maar in de kern is er niets veranderd. We zijn nog steeds even levend en bruisend en het maakt ons niet uit van welke duikorganisatie jij je brevet hebt om lid van onze vereniging te zijn. Onze instructeurs, die individueel lid zijn van NOB4U, kunnen op verzoek nog steeds duikers opleiden tot NOB-duiker. Vanwege de fijne eLearning en de duidelijke standaards en procedures, leiden we momenteel nu ook veel duikers op volgens het internationaal, zeer gewaardeerde, SDI-programma.
Bij SDI wordt standaard het gebruik van een duiktabel niet aangeleerd, want uit onderzoek is gebleken dat het gebruik hier van snel vergeten wordt bij gebruik van een duikcomputer. We laten SDI-cursisten dus vanaf het begin van de duikopleiding gebruik maken van een duikcomputer om lucht, tijd en diepte te checken en de afdaling en opstijging te automatiseren. Bij SDI is de “C” van computer dus een relevante die dan ook separaat in het ezelsbruggetje is opgenomen. Het SDI ezelsbruggetje voor de pre-dive check is heerlijk makkelijk “ABCDE”.

help je mee?

Als je deze zomer dus met een kersverse SDI-duiker te water gaat, ga dan alsjeblieft ook op basis van “ABCDE” de pre-dive check met hen uitvoeren. Je mag deze ook doen naast het door jou altijd gebruikte ezelsbruggetje en dus dubbel uitvoeren als je wilt.

Laat ik hieronder op een rij zetten wat de ABCDE’s van SDI zijn:

A – Air / AdemluchtA – Controleer dat je Air (ademlucht/fles) open staat door in te ademen uit je tweede trap terwijl je naar je manometer kijkt. Als de naald aanzienlijk zakt wanneer u inademt, betekent dit dat de kraan gesloten of slechts gedeeltelijk geopend is.
– Bij de opbouw van je duikset de kraan volledig open draaien en geen slag terug.
– Dubbelcheck bij elkaar de hoeveelheid lucht voorafgaand aan de duik.
– Check ook de bereikbaarheid van de 2e trappen/Octopus bij je buddy en de
dat de slangen niet gedraaid om elkaar heen zitten, maar netjes langs elkaar lopen.
– Check ook dat de octopus en manometer netjes gestroomlijnd gekoppeld zijn aan je BCD zodat je tijdens de duik geen loshangende delen hebt die door de modder, zand of koraal getrokken worden.
B – Boyancy / Balans / TrimB – Zorg er voor dat je trimvest (BCD) voldoende is opgeblazen om je aan de oppervlakte te ondersteunen. Gebruik de inflator opblaasknop om er zeker van te zijn dat deze werkt en dat je weet hoe de inflator van je buddy werkt.
– Check de aansluiting van een eventuele droogpakslang bij je buddy.
– Check de werking van de overdrukventielen van je BCD.
– Check de plaatsing en werking van de loodgordel of loodpockets bij jou en je buddy.
C – ComputerC – Controleer dat je computer is ingeschakeld en niet in oppervlaktemodus of slaapmodus staat en check dat de batterij nog ok is en het zuurstofpercentage van de door jou gebruikte ademlucht juist is ingegeven (Air-21% of Nitrox percentage).
!! Check dat ook nog vlak voor de duik, want het kan bij sommige modellen/merken functionaliteit gebeuren dat na enige tijd aan de oppervlakte (b.v. reistijd van boot) het percentage Nitrox naar 21% terug springt als deze op hogere waarde ingesteld was.
D – Duikuitrusting D – Check bij elkaar dat jullie de duikuitrusting compleet hebben.
– Wel zo fijn als je, over de dijk, niet terug hoeft te lopen naar je auto indien aan de waterkant blijkt dat jullie deze zijn vergeten te controleren en je duikvinnen, masker , handschoenen of boeitje (SMB) nog op het dak van je auto liggen.
E – EnterE – Doe samen nog even wat korte checks aan de waterkant en ga dan te water.
– Bespreek nog even kort de hoofdlijnen van jullie gemaakte duikplan en de buddy kwijt procedure.
– Zet bij een “standaard” kantduik de kompasring correct op de zijllijn en op de kant zodat je in ieder geval de kant weer veilig terug kunt vinden als je natuurlijk navigatie niet fijn meewerkt.
– Happy? go!

Heb een fijne, veilige en onbezorgde duik,

happy diving,
Albert van der Plas
(SDI Instructeur bij LOV Calypso)