Advanced Pool Skills voor Volwassenen

Naar goed voorbeeld van het jeugdprogramma, zal Olivier tussen 9 maart en de zomervakantie wekelijks ‘Advanced Pool Skills’ voor volwassenen verzorgen op de woensdagavond, met als afsluiting een pittig examen. Wil je jezelf uitdagen? Lees verder en geef je op.

Al een tijdje is de jeugd bezig met “Advanced Pool Skills: Jeugd”. Dit programma volgt losjes de oefeningen zoals beschreven in: http://www.lovcalypso.nl/duiken/zwembadoefeningen/ Lees dit!

Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat een aantal oefeningen goed en geautomatiseerd kunnen worden uitgevoerd. Dat gaat steeds beter! En dat terwijl er ook ruim voldoende tijd is voor andere oefeningen zoals het ijsduiken en lijnduiken van laatst.

Enkele volwassenen hebben ook interesse getoond in een soortgelijke training.

Vanaf  9 maart van 21:30 tot 22:00 ga ik nu wekelijks beginnen met “Advanced Pool Skills: I”. Iedereen mag daaraan deelnemen.

Geef je op door mij een app-je te sturen.

Ik zet je dan in de Whatsapp groep en zal wekelijks aangeven wat de oefeningen zijn en waar je ook kan aangeven als je verhinderd bent.

Advanced Pool Skills: I werkt toe naar een heus examen in de laatste weken voor de zomervakantie.  Je moet dus echt geregeld oefenen. Kijk maar naar de exameneisen. Die zijn pittig. Je zal trouwens direct resultaat zien. Je gaat veel rustiger duiken, je luchtverbruik gaat met sprongen omlaag, je voelt je meer in control, maakt minder stof en ken je veel meer concentreren op de duik dan op het duiken. Als je denkt dat onderstaande vaardigheden een makkie zijn, doe dan mee in je droogpak.

Vaardigheden examen:

1.D Sluit je ogen. Blijf op 3 meter. Probeer je trim volledig op gevoel zo lang mogelijk (minimaal 2 minuten) vast te houden met geen of minimale beweging,

2.C.  Verplaats een double ender/boldsnap  van de rechterschouder naar de linkerschouder D-ring en naar de D-ring op je linker heup. Ook hier moet tussen aan/af klippen moet minimaal één hele ademhalingscyclus zitten in stil hangende basispositie.  Doe dit in een trage cyclus van 12 stappen: 1. rechts af, 2. rust, 3. links-aan, 4. rust, 5. links af, 6. rust, 7. links onder aan, 8. rust, 9. links onder af, 10. rust, 11. rechts boven aan, 12. rust. Doe dit drie keer achterelkaar.

3.B. Zwem “dead slow” rondjes op 3 meter en doe je masker af. Adem nu rustig drie keer in en uit. Zet je masker weer op, klaar je masker en adem rustig drie keer in en uit. Voer de oefening uit op elk lang been (als je over de breedte van het zwembad zwemt). Telkens drie ademhalingscycli met masker op en drie met masker af. Doe dit minimaal 4 keer waarbij je duidelijk laat zien dat deze oefening rustig wordt uitgevoerd.  

4C. Frog Kick zonder vinnen: Je hebt de oefening goed uitgevoerd als je 2 rondjes op drie meter hebt gezwommen zonder dat je uit balans bent geraakt of de bodem hebt aangeraakt. Je ligt volledig horizontaal in het water tijdens de oefening en je gebruikt je handen niet.

5C. Frog Kick met vinnen: Combineer je slag met je ademhaling. Adem in als je je benen intrekt en adem uit bij je slag. Je glijfase is op 30% van je longvolume en dus als je 100% ben getrimd. Je ligt horizontaal in het water en je zwemt op maximaal 50 centimeter over “de knikkerproef”  zonder de knikkers te bewegen. Je mag uiteraard je handen niet gebruiken. Het algemene beeld moet volledig rustig zijn

6: Maak op de plaats een 360 draai (hooverend) zonder je handen te gebruiken

7(B). Zwem een baan in het diepe achterwaarts zonder trim te verliezen of handen te gebruiken.

p.s.: de jeugd moet dezelfde oefeningen doen (maar heeft wat meer marge)

p.s.2: gebruik de tijd tussen 21:00 en 21:30 om zelf te oefenen en te automatiseren.

Uiteraard volgt er een Advanced Pool Skills II een III (beide in ontwikkeling).

In the mean time: bekijk wat andere Awesome Pool Skills op video. Ook leuk 😉